Nasze społeczeństwo nie zdaje sobie sprawy ile mamy rodzaj komputerów. Oto typy komputerów współczesnych:
- komputery osobiste – są one o rozmiarach umożliwiających ich umieszczenie na biurku bądź na stoliku, korzystać może z niego jedna osoba
- konsola – jest on następcą komputera domowego wyspecjalizowany w programach rozrywkowych. Zazwyczaj korzysta z telewizora jako głównego wyświetlacza. Posiada ograniczone oprogramowanie przygotowane do wydajnego uruchamiania programów oraz gier. Na niektórych modelach można zainstalować inny system operacyjny, który możemy wykorzystywać do specyficznych zastosowań, jak na przykład procesory graficzne konsoli PS trzy znakomicie nadają się do łamania różnego rodzaju kodów.
- komputery mainframe – często jest on w dużych rozmiarach, których zastosowaniem jest przetwarzanie dużych ilości danych na potrzeby różnego rodzaju instytucji, pełnienie roli serwerów i tym podobne
- komputery wbudowane – specjalizowane komputery służące do sterowania urządzeniami z gatunku automatyki przemysłowej, elektroniki użytkowej (np. telefony komórkowe itp.) czy wręcz poszczególnymi komponentami wchodzącymi w skład komputerów
- komputery gospodarcze – używane są one jak nazwa mówi w gospodarstwach rolnych w celu efektywnego sterowania procesami produkcyjnymi.
- komputery domowe – poprzednik komputerów osobistych, korzystające z telewizora, jako monitora
- superkomputery – największe komputery o dużej mocy obliczeniowej, używane są do czasochłonnych obliczeń naukowych jak równeż symulacji skomplikowanych systemów.
Symulacja komputerowa – symulacja z wykorzystaniem modelu matematycznego, zapisanego w postaci programu komputerowego. Techniki symulacyjne są szczególnie potrzebne tam, gdzie analityczne wyznaczenie rozwiązania byłoby zbyt pracochłonne, a niekiedy nawet niemożliwe gdzie bardzo często ma miejsce w systemach złożonych.
Symulacje komputerowe możemy podzielić ze względu na:
* przewidywalność zdarzeń
1) stochastyczne – gdzie korzystają z generatora liczb pseudolosowych albo bardzo rzadko losowych.
- terministyczne deterministyczne – wynik jest powtarzalny, ale zależy tylko i wyłącznie od danych wejściowych oraz ewentualnych interakcji ze światem zewnętrznym.
- sposób upływu czasu
- z czasem dyskretnym –kiedy to czas zwiększa się stałymi przyrostami, a krok czasowy dobiera się optymalnie ze względu na zasobożerność systemu, jego wydajność oraz charakter symulowanego obiektu i/lub zjawiska
- symulacja zdarzeń dyskretnych –wtedy to czas zwiększa się skokowo, ale jego przyrosty są zmienne.
- z czasem ciągłym – gdzie czas zwiększa się stałymi przyrostami, jak również w symulacji z czasem dyskretnym, ale wartości próbek sygnałów są interpolowane dla chwil pośrednich pomiędzy momentami odczytu
* formę danych wyjściowych
- statyczne – gdzie wynikiem jest zbiór danych, statyczny obraz, i tym podobne.
2) dynamiczne – wynikiem jest proces przebiegający w czasie na przykład animacja.
- interaktywne – reagują na sygnały ze świata zewnętrznego na przykład operatora
- nieinteraktywne
* liczba użytych komputerów
- lokalne – przetwarzanie odbywa się na pojedynczym komputerze.
- rozproszone – przetwarzanie odbywa się w wielu komputerach połączonych w sieci lokalnej lub zewnętrznej na przykład Internet.